Succesvolle ondernemers, dienstverleners en mensen met hoge prestaties doen vaak een beroep op een coach om hen te helpen daar te komen waar zij het liefst zouden willen zijn. Soms kan een coach iemand niet naar de gewenste plaats brengen op het moment dat het verzoek om coaching wordt gedaan, maar een coach moet van een kwaliteit zijn die effectief gedrag kan aanleren naarmate de cliënt leert het toe te passen en een zekere mate van ‘daar geraken’ kan aantonen.
Wat is coaching? Je hebt misschien wel eens van sport gehoord, maar hoe denk je over een goede ACT coach? Hoe ziet een goede coach er eigenlijk uit? Hoe weet je wanneer je een coach hebt gehad die effectief is geweest? Hier is een snelle checklist
Een goede coach is iemand waar je regelmatig mee omgaat, iemand die je respecteert en waar je enthousiast over bent.
Een goede coach leert en groeit door het proces van coachen in plaats van toe te kijken hoe het proces zich ontvouwt, strevend naar perfectie. Heeft de coach het proces volledig begrepen en hoe de cliënt wilde dat het zou gebeuren?
Een goede coach zit vol verhalen over successen en mislukkingen. Hij is in staat om de hoogte- en dieptepunten van zijn sport te herkennen, net als de hoogte- en dieptepunten van het leven. Hij weet dat sport een bron van hem is. Hij erkent dat er één wint, en dat er veel verliezers zijn en dat er tegenslagen zijn, maar hij probeert het proces in beweging te houden.
Een goede coach heeft zelfvertrouwen in zijn eigen vaardigheden en bekwaamheden. Hij gelooft dat hij kan controleren wat er gebeurt binnen een team of binnen zijn dagelijkse activiteiten. Hij gelooft dat iedereen een succes kan worden.
Een goede coach is in staat om op te merken wanneer er geen vooruitgang wordt geboekt en reageert snel door hulpmiddelen en technieken aan te reiken om kritische en positieve resultaten te vergemakkelijken. Hij geeft zijn cliënten tools om op koers te blijven en relevante feedback om hen in staat te stellen op koers te blijven en te blijven verbeteren en groeien.
De coach beantwoordt de onvervulde emotionele behoeften van de cliënt door hem in staat te stellen zijn eigen emoties te bezitten en de volledige verantwoordelijkheid op zich te nemen voor het creëren van zijn eigen gevoelens en het doorvoeren van een oplossing voor zijn stress, zodat hij werkelijk vervuld kan zijn.
Een goede coach kan het vertrouwen van een cliënt behouden terwijl hij het proces, de vooruitgang en de toekomst van de cliënt in eigen handen houdt.
De beste tips
Een van de grootste vaardigheden van een goede coach is luisteren. Luisteren Delen en vragen stellen zijn hoekstenen van slechte en goede coaching.
Bij het begin van de coaching moet de cliënt de controle hebben over de communicatie en de formaliteit van een coaching sessie.
De cliënt moet bereid zijn om over gevoelige onderwerpen te praten. Hij of zij moet in staat zijn openlijk te spreken.
Een coach luistert actief. Hij of zij springt in het gesprek zodra het begonnen is en brengt het gesprek met volle aandacht terug naar de cliënt.
Een goede coach luistert door te herhalen wat er gezegd is, en vervolgens de ware oorsprong ervan te herkennend.
3 sleutels tot effectief coachen
1. Ontdek wat u kunt leren van wat uw cliënt zegt of doet dat verder werk vereist dat misschien in uw macht ligt.
2. Hoe zou je cliënt zichzelf kunnen tegenhouden in termen van vooruitgaan en iets niet loslaten? Wat zie je dat je cliënt tegenhoudt?
3. Herken de levens veranderende manieren waarop een cliënt coaching nodig heeft.
De 3 sleutels van effectieve coaching zijn:
1. Het vermogen om snel en met goede informatie beslissingen te nemen
2. De vaardigheden om de cliënt door middel van het coaching proces mondiger te maken en gezond potentieel te herkennen
3. Doeltreffende vaardigheid in het stellen van vragen
Dit gezegd hebbende, moet u in gedachten houden dat er slechts een paar belangrijke dingen zijn die u kunt ontdekken wanneer u iemand coacht. De drie belangrijkste dingen zijn:
1. Een empathisch luisterend oor dat een cliënt naar een oplossing tilt, wil het voor zowel u als de cliënt succesvol zijn.
2. Een krachtige energie en gebruik die objectieve en praktische informatie
3. De kracht van het stellen van vragen en het verschaffen van inzichten
Als coach ben je er niet om mensen te repareren. Coaching kan je echter wel helpen te begrijpen wat de uitdagingen zijn, of die nu fysiek, emotioneel, financieel, spiritueel, relationeel, enz. zijn.
Coaching helpt u de levenskwaliteit te verbeteren van iemand die u kan vertellen wat hem dwarszit, wat hem verdrietig maakt, wat zorgen of angst veroorzaakt, en wat zijn prestaties op een bepaald gebied van zijn leven helpt of vermindert.
Coaching is geen wetenschap. Het is geen technologie! Je kunt het niet doen voor de cliënt of voor jezelf, en het is geen oefening in het oplossen van problemen. Dit alles is slechts een andere variatie van wat een reflectie wordt genoemd. Reflectie, omwille van wie je reflecteert aan het moment, is wat je waarneemt, en wat je reflecteert aan het moment, of de momentane ervaring.